26 septembrie 2015

UNICEF- Studii pe tema educatiei timpurii

0 Comentarii
In data de 25 septembrie 2015, UNICEF a organizat un media briefing pe tema stadiului implementarii strategiei privind educatia timpurie si analiza practicilor promitatoare in educatia timpurie din Romania.  
La eveniment au participat: dna. Sandie Blanchet, Reprezentant UNICEF in Romania, dna. Liliana Preoteasa, Subsecretar de Stat, Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, dl.  Philippe Testot-Ferry, UNICEF Regional Education Advisor, dna. Anca Nedelcu, Prodecan, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti, dna.  Catalina Ulrich, Director Departament Stiintele Educatiei, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea Bucuresti.

Prezentele studii reprezintă un efort cumulat, inițiat de UNICEF România, având ca scop obținerea de informații actualizate, generarea de recomandări fundamentate pe date și influențarea procesului de dezvoltare a politicilor din domeniul educației timpurii.

1. Primul demers investigativ a implicat cartografierea unei mari varietăți de exemple de practici în educația timpurie, precum și a unui registru larg de factori interesați: decidenți, specialiști în educație, practicieni. În acest context au fost identificate trei categorii mari:
·                            practici generate de politici sau proiecte inițiate la nivel  sistemic  de către Ministerul Educației și Cercetării Științifice (MECS), respectiv agenții sau unități de implementare direct asociate Ministerului prin proiecte cu acoperire națională sau de mare anvergură (de exemplu Proiectul pentru Reforma Educației Timpurii);
·                            practici inițiate de instituții educaționale sau organizații neguvernamentale și promovate de MECS pentru a fi implementate la o scară cât mai largă (de exemplu Programul național de educație parentală în învățământul preșcolar);
·                            practici inițiate de instituții educaționale sau organizații neguvernamentale care sunt implementate cu succes în una sau mai multe instituții de învățământ, centre care oferă servicii de educație timpurie sau comunități locale. Asemenea practici au potențialul de a fi replicate și în alte contexte.

Selectarea inițiativelor relevante pentru a putea să fie considerate practici promițătoare a fost multicriterială și multistadială. Concret, metodologia a presupus:
·                triangularea surselor, metodelor și momentelor de culegere și interpretare a datelor a fost realizată pe parcursul cercetării, precum și prin derularea mai multor etape de filtrare și selecție a exemplelor inventariate în prima etapă (vezi metodologia de selecție a practicilor propusă, respectiv lista brută, lista intermediară, lista finală);
·                            apelul la 75 de organizații și instituții relevante care au primit chestionarul online;
·                            consultarea unei varietăți de specialiști, decidenți și practicieni în analiza exemplelor de practici.

Criteriile specifice de analiză a practicilor adaptate la domeniul educației timpurii au fost: relevanța, eficacitatea, impactul avut, eficiența, sustenabilitatea, gradul de inovare, transferabilitatea, concordanţa cu domeniul drepturilor omului/copilului, respectul față de etica în domeniu, validarea şi evaluarea, compatibilitatea cu particularităţile beneficiarilor, gradul de complexitate a intervenţiei, gradul de implicare a părinţilor, echitate și incluziune, accesibilitate în general și accesibilitate în sens financiar (intervenții pe care să și le permită din punct de vedere al costurilor), parteneriat inter-instituțional şi caracterul multidisciplinar al intervenţiei.

Pe baza acestor criterii, specialiștii în educație și decidenții au filtrat inventarul brut în trei etape, au acordat punctaje de la unu la cinci, rezultând o listă intermediară, respectiv finală. 

Lista finală de nouă inițiative care reflectă nevoia de abordare integrată a dezvoltării copiilor și educației timpurii, implicarea familiei, focalizarea pe copii romi, cu cerințe educaționale speciale (CES) și alte grupuri dezavantajate, aplicarea cadrului legal pentru educația și serviciile adresate copiilor de la naștere la intrarea în școală și pregătirea practicienilor și profesioniștilor din domeniul educației timpurii (pentru a depăși modelul medical pentru copiii mai mici de trei ani și pentru tranzițiile eficiente din familie în creșă, grădiniță, școală). 

0 Comentarii:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Trimiteți un comentariu