Anul acesta, Ziua Europeană 112 este dedicată studenţilor beneficiari ai
programelor de mobilitate universitară ERASMUS, cu accent pe o mai bună
informare şi conştientizare a acestora. În anul academic 2012 - 2013, 268.143
studenţi au călătorit în alte state Europene în scop educaţional sau în cadrul
diferitelor forme de pregătire.
În acest context, Asociaţia Numărului European de Urgenţă (EENA) a
solicitat serviciilor naţionale de urgenţă, birourilor de informare ale UE din
statele membre, reţelelor europene de cooperare studenţească şi agenţiilor
ERASMUS să contribuie pentru maximizarea impactului acţiunilor de promovare 112
pe o categorie cât mai mare de public ţintă.
Gary Machado, directorul executiv al EENA, a
afirmat că “Nivelul alarmant de scăzut al informaţiilor despre 112 îi face pe
oameni vulnerabili, în special pe cei tineri, studenţii care călătoresc.
Furnizarea către aceştia de informaţii clare şi cuprinzătoare trebuie să devină
o prioritate, şi nu doar astăzi, ci în fiecare zi”.
În România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), cu sprijinul Consiliului Naţional al Rectorilor, a
organizat, la 11 februarie a.c., o zi de informare 112 în centrele universitare
din ţară. În numeroase
instituţii de învăţământ superior româneşti, în special acolo unde au loc
programe de mobilitate ERASMUS, au fost pregătite puncte de informare 112, au
fost postate afişe cu mesaje în limbile engleză, franceză şi germană şi au fost
distribuite pliante informative. Au mai fost organizate vizite ale elevilor şi
studenţilor în centrele de primire apeluri de urgenţă 112.
Informaţiile corespunzătoare pe tema 112 vor permite studenţilor, în
special celor străini, să aibă grijă de propria lor siguranţă într-un mod
responsabil şi eficient. Educându-ne pe noi şi familiile noastre, dar şi
prietenii, cu privire la existenţa şi corecta folosire a Numărului de Urgenţă
112, vom contribui activ la un viitor mai sigur pentru toţi cetăţenii europeni.
Statistica pe anul
trecut realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 au fost primite
şi tratate 15.561.664 apeluri. Dintre acestea 5.926.985 (38,09 %) au fost reale şi 9.634.679 (61.91 %) false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 3.741.439 (60,74
%),
Poliţie – 1.373.394 (22,30 %), Pompieri – SMURD – 869.059 (14,11
%) şi Jandarmerie – 168.788 (2,74 %).
Din punct de vedere al
apelurilor false, judeţele Covasna, Călăraşi şi Mureş ocupă primele locuri.
Pe luna ianuarie 2016,
din totalul de 1.244.049 apeluri,
486.142 ( 39,08 %) au fost reale şi 757.907
(60,92 %) false.
Urmare constatărilor
făcute de către autorităţile statului, 13.146 de cetăţeni au fost sancţionaţi
conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Cele mai multe
sancţiuni au fost aplicate în judeţele Teleorman, Bucureşti şi Suceava.
România, printre
statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanţe în utilizarea numărului
unic de urgenţă 112.
Potrivit celui mai
recent raport al Comisiei Europene, România se situează printre statele membre
cu cei mai buni timpi de reacţie (sub 10 secunde) şi o acurateţe sporită în a
localiza apelanţii la numărul unic de urgenţă 112.
Ţara noastră face
parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică.
Serviciul de
Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului, care administrează,
exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de
Urgenţă.
Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,68 secunde şi este înregistrat în
cazul a 94,63% dintre apelurile la numărul unic de urgenţă.
În ce priveşte localizarea
apelanţilor, aceasta se face in proporţie de 97,20% pentru reţelele de
telefonie fixă şi de 99,27% pentru cele de telefonie mobilă.
Potrivit aceluiaşi raport al Comisiei
Europene, România este una dintre puţinele ţări membre UE în care 112
este număr unic de urgenţă.
În urma campaniilor
de educare şi informare desfăşurate de către Serviciul de Telecomunicaţii
Speciale, în ţara noastră, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu
aproximativ 38 % şi se situează la circa 62 de procente, înscriindu-se în media
înregistrată la nivel european.
Eurobarometrele
Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgenţă 112, arată
că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea
Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri
în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.
Numărul
pan-european de urgență 112 a
fost creat în 1991.
În
aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit
operaţional în toată România.
Începând
cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon
fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgență (ambulanță,
pompieri și poliție)
în orice țară a Uniunii Europene.
Din octombrie 2015, în România, este funcţional serviciul de
anunţare a urgenţelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilităţi de auz şi /
sau vorbire, prin mesaje scurte la
numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce:
gratuitate şi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este
obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112.
Până acum, au fost validate ca şi înregistrate 2.200 de
persoane iar activitatea continuă.
De la darea in folosinţă a facilitaţii SMS 113, au fost primite 26 solicitări.
Numărul unic pentru
apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară
intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei
imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea
cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă
112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenţii iar
faptele sunt sancţionate cu amendă de la 500 la 1000 de lei.
Pentru mai multe
informaţii accesaţi www.112.ro.
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu