Au participat din partea gazdelor - Urban Planning Institute of the Republic of Slovenia, Balant Mojca şi Plevnik Aljaz, din partea Austrian Mobility Research - Robert Pressl, Posch Karl - Heinz, Svensson Ase de la Lund University, Mingardo Giuliano - Erasmus University Rotterdam, Louis De Geest - City of Gent, reprezentanți ai municipalităților din Krakovia, Nottingham, Tarragona și Bacău. Municipiul Bacău a fost reprezentat la această întâlnire de către Adrian Anghel - director interimar ADL și Marius Cerghici - consilier ADL, membri ai echipei de implementare din cadrul Agenției de Dezvoltare Locală Bacău.
Prima zi a întâlnirii din Slovenia a fost dedicată analizei stadiului în care se află Planurile de mobilitate urbană în oraşele partenere și măsurilor de tip push&pull care se regăsesc în cadrul acestora . Louis De Geest a descris, din perspective unui oraş - Gent, care a demarat din anii 80 primul plan de mobilitate urbană, modalitatea în care s-au dezvoltat în acest oraş parcările pentru biciclete. În prealabil, pornind de la nevoile locuitorilor oraşului s-a făcut o cercetare prealabilă cu ajutorul unei aplicaţii GIS şi a Google Map, stabilindu-se astfel poziţionarea în teritoriu. Astfel, pentru fiecare dintre cel 25 de zone ale oraşului s-a realizat câte o parcare pentru bicicletă, asfel încât să nu existe mai mult de 100 de metri până la uşa beneficarului . Înainte ca aceste parcări să fie implementate s-a cerut avizul compartimentelor de specialitate din primărie şi a poliţiei locale, pentru ca în final să fie aprobate prin hotărâre de consiliu local, făcând astfel posibil ca bicicleta să devină un mijloc de transport urban extrem de popular în Gent.
Tot în cadrul primei zile, gazdele slovene au prezentat oaspeţilor două exemple de implementare a parcărilor pentru autoturisme de tip Park& Ride în apropierea oraşului Ljublijana. Acest tip de parcare se adresează atât turiştilor care vizitează oraşul cât şi navetiştilor care au astfel posibilitatea de a parca autoturismele în afara oraşului şi de a continua drumul spre centrul oraşului, cu ajutorul mijloacelor de transport în comun.
Practic, în cazul acestui de tip de parcare din apropierea capitalei slovene, în preţul plătit pentru parcare se asigură şi transferul, cu ajutorul unor autobuze cu program regulat, către centrul oraşului.
Cea de-a doua zi a întâlnirii a fost dedicată activităţilor curente din cadrul proiectului şi prezentării stadiului derulării acestora. În cazul municipiului Bacău măsurile de tip PULL care au fost adoptate până în prezent se referă la : organizarea anuală a evenimentului Săptămâna Europeană a Mobilității în municipiul Bacău , crearea de piste și parcări pentru biciclete, încurajarea cetățenilor de a folosi transportul public prin acordarea de facilități, acordarea de subvenţii cetăţenilor municipiului în vederea utilizării acestui mijloc de transport. Măsurile de tip PUSH se referă la implementarea conceputului de parcări rezidențiale, prin demararea unui proiect pilot de parcări rezidențiale amenajate în zona centrala a orasului (dezvoltarea unei platforme electronice pentru achiziționare de tichete de parcare, amenajare de parcări rezidenţiale, etc), extinderea zonelor de parcări controlate din centrul orașului (desfiinţarea unor zone de parcări clandestine prin transformarea lor în spații pietonale.
În prezent, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este în curs de elaborare. Este un document strategic menit să planifice în Municipiul Bacău satisfacerea nevoilor de mobilitate ale oamenilor și a sectorului economic din oraș și din împrejurimile acestora, pentru o dezvoltare socio-economică armonioasă şi o mai bună calitate a vieții în prezent și în viitor. Acesta valorifică practicile de planificare existente pentru toate modalitățile de transport , persoane şi mărfuri și ține seama de principiile integrării, eficienţei socio-economice, participării și evaluării.
PMUD va propune o viziune strategică care să ofere o descriere calitativă a viitorului urban dorit și să definească obiective concrete, măsurabile, ținte bine gândite, toate înglobate într-o strategie generală de dezvoltare durabilă.
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu