Cea de-a 3-a ediție națională a campaniei europene Traffic Snake Game (TSG) s-a desfășurat ca
de fiecare dată, în cadrul Săptămânii Europene a Mobilității, în perioada 16-30 septembrie 2016.
Creată pentru a încuraja elevii, părinții și cadrele didactice să adopte moduri sustenabile pentru
deplasarea la școală, campania propune mersul pe jos, cu bicicleta și cu mijloacele de transport în
comun, în defavoarea deplasărilor cu mașina. Campania se organizează în paralel, în 20 țări
europene (material video din țările participante), iar România ocupă primul loc după 2 ani de
desfășurare, înscriind cel mai mare număr de școli, realizând economii importante de
combustibili și emisii de CO2.
În România, campania TSG s-a derulat sub denumirea „OSCAR, ȘARPELE HOINAR”.
Activitățile elevilor includ 3 paliere: etapa
pre-campanie, campania propriu-zisă și etapa post-campanie, desfășurată la o lună după finalizarea jocului efectiv, pentru a se
măsura efectele pe termen mediu și lung. Ulterior campaniei, datele din toată țara au fost analizate și înregistrate pe site-ul oficial
al campaniei (www.trafficsnakegame.eu/romania) de Asociația „Orașe Energie România”, coordonatorul național TSG.
Ediția 2016 s-a desfășurat în 18 localități din România: Alba Iulia, Băbeni, Bistrița, Blaj, Brașov, București, Buzău, Câmpina,
Făgăraș, Giurgiu, Iași, Mihăești, Moinești, Ocnele Mari, Odorheiu Secuiesc, Predeal, Râmnicu Vâlcea și Ulmeni. În campanie au
participat peste 13.000 de elevi, provenind din 65 școli primare. În perioada derulării campaniei, elevii au obținut economii de
peste 78.000 km care nu au mai fost parcurși cu mașina, conducând la o reducere de peste 13.000 kg a emisiilor de CO2. Astfel,
TSG 2016 aduce economii de CO2 cu 38% mai mari față de anul 2014, și cu 19% mai mari față de anul 2015.
„OSCAR, ȘARPELE HOINAR” își propune să combată o serie de percepții negative privind siguranța în trafic și să promoveze
modurile sustenabile de deplasare ca distractive
și sănătoase. Un alt beneficiu provine din
decongestionarea traficului și reducerea
aglomerației în zonele adiacente școlilor.
Elementul esențial al campaniei constă în
continuarea activităților și la o lună după ce s-a
încheiat campania, pentru ca procesul de
educare al elevilor să fie de durată. Astfel,
campania generează economii importante chiar
și după finalizare. Spre exemplu, în anul 2016
cantitatea de emisii de CO2 economisite a
crescut de la 13.524 kg în timpul campaniei,
până la 33.226 kg post-campanie. Nr. de km
care nu au mai fost parcurși cu mașina a
crescut de 78.625 km în timpul campaniei, până
la 193.173 km post-campanie.
«Chiar dacă acesta este ultimul an în care se derulează campania, conducerea școlii și cadrele didactice vor continua să
orienteze elevii spre modalități sănătoase și revigorante de deplasare, urmărind și protecția calității mediului. Acțiunea noastră -
„O zi fără mașină” - s-a transformat de fapt în două săptămâni fără mașini, fiind un adevărat succes în cadrul ultimei ediții TSG. La
sfârșitul celor două săptămâni, elevii noștri au înregistrat un procent de 100% deplasări sustenabile. Vom continua acest demers
pe tot parcursul anului școlar, incluzând astfel de acțiuni în graficul activităților extrașcolare și extra-curriculare», Dana
MÂNDREANU, coordonator TSG în cadrul Școlii Gimnaziale nr. 30, Brașov.
În perioada derulării campaniei, TSG a dus la o
creștere a utilizării modurilor de transport sustenabil
de până la 82%. TSG a generat schimbări de
comportament și pe termen lung. Campania
demonstrează că preferințele elevilor pentru
transportul sustenabil au crescut cu 16% față de
nivelul de referință, ajungând la un procent de 83%.
«Chiar și acum, după atâta timp de la finalizarea
campaniei, copiii își amintesc cu drag de Oscar, Șarpele
Hoinar, și ne anunță cu bucurie când se deplasează pe
jos sau cu bicicleta spre școală, casă și nu numai!»
Nicoleta Nedelescu, coordonator TSG în cadrul Școlii
Gimnaziale ”Anastasia Popescu”, București.
Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin
conștienți de mediul înconjurător și își dezvoltă
aptitudini privind siguranța în deplasare și capacitatea
de a anticipa acțiunile celorlalți participanți la trafic. În
plus, mersul pe jos sau cu bicicleta contribuie la
atingerea necesarului de mișcare fizică zilnică recomandată copiilor. Pe termen lung însă, campania țintește spre crearea unei percepții adaptate înțelesului copiilor, cu privire la
ce înseamnă o comunitate sănătoasă, guvernată de libertatea de mișcare, de calitatea vieții și de independența față de mijloacele
de transport motorizat.
«Schimbarea în comportamentul de deplasare este
spectaculoasă. Unii părinți au declarat că ajutați de
proiectul nostru, au căpătat încredere să-și lase copiii
să călătorească cu mijloacele de transport în comun.
Iar copiii se bucură că sunt independenți, chiar dacă
trebuie să sune și ”să dea raportul” imediat cum ajung
la școală.» Loredana PETCU, coordonator TSG în
cadrul Școlii Gimnaziale nr. 13, Brașov.
19 ianuarie 2017
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu