Andrei Tiberiu Maria - Smiley, Ambasador Național pentru UNICEF în
România, a vizitat miercuri, 11 octombrie 2017, comuna Dofteana, una dintre
cele 45 de comunități din județul Bacău parte a proiectul pilot UNICEF Servicii Comunitare pentru Copii. Smiley
s-a întâlnit cu copiii de la Școala Gimnazială Scarlat Longhin Dofteana, cu
cadrele didactice, cu autoritățile locale și cu echipa comunitară formată din
doi asistenți sociali, un asistent medical comunitar, un consilier școlar și un
mediator școlar.
Copiii i-au pregătit lui Smiley o surpriză, un flashmob pe melodia sa
“Oarecare”, și l-au întâmpinat cu cântece și multă bucurie în fiecare grupă de
grădiniță și clasă. Ambasadorul Național pentru UNICEF în România a vizitat și
două familii sprijinite prin intermediul proiectul pilot Servicii Comunitare pentru Copii pentru a vedea munca UNICEF la
nivel local.
„De multe ori,
oamenii care au schimbat lumea au venit din medii defavorizate, de la sat. De
aceea, este foarte important ca toți copiii să meargă la școală și să primească
tot sprijinul necesar pentru a-și împlini visele”, a declarat
Smiley, Ambasador Național pentru UNICEF în România.
Comuna Dofteana este una dintre cele 45 de comunități în care UNICEF
testează Servicii Comunitare pentru Copii
și a fost printre primele care au dorit să facă parte din această inițiativă. Comuna cuprinde
șapte sate, cu o populație de aproximativ 11.000 de locuitori în 4000 de
gospodării.
„Aproximativ 2000 de gospodării au
fost recenzate, iar 700 de copii au fost identificați cu diferite
vulnerabilități dintre care 390 la risc de sărăcie. Ei au beneficiat de sprijin
și acces la servicii de protecție, de sănătate și educație cu ajutorul echipei
comunitare”, a declarat primarul Ioan Bujor.
„În urma implementării proiectului,
Școala Gimnazială Scarlat Longhin Dofteana a reușit să reducă numărul de
absențe și în anul școlar trecut a avut 0 abandon școlar”, a spus Ana Nicoleta
Irimia, directorul școlii.
UNICEF în România, împreună cu Guvernul României și parteneri, a lansat în
anul 2014 proiectul pilot Incluziune socială prin furnizarea de servicii
integrate la nivelul comunității – Servicii Comunitare pentru Copii cu
finanțare prin Norway Grants și din resurse UNICEF. Începând cu 2017, proiectul
pilot continuă cu finanțare de la Fundația Botnar și din fonduri proprii
UNICEF. Premisa a fost legată de faptul că implementarea acestui proiect pilot
ce asigură intervenție timpurie, de calitate, la nivelul comunității, poate să
reducă pe termen scurt și mediu costurile din sectorul social, de sănătate și
de educație.
Rezultatele evaluării independente demonstrează că serviciile comunitare
pentru copii aduc rezultate concrete pentru zeci de mii de copii și familiile
lor, dar și pentru comunitățile în care trăiesc, iar lecțiile învățate pot
sprijini extinderea serviciilor integrate pentru toți cei patru milioane de copii
din România și pentru familiile lor.
Proiectul model Servicii Comunitare
pentru Copii include mai multe componente: Pachetul Minim de Servicii, Pachetul
Educație Incluzivă de Calitate și campanii de informare, conștientizare și
educare pentru copii și părinți deopotrivă. La nivel național, partenerii
activi în dezvoltarea și implementarea modelului sunt: Ministerul Muncii și
Justiției Sociale şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor
Copilului şi Adopţie, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei Naţionale şi
Ministerul Dezvoltării Regionale, Ministerul Fondurilor Europene. De asemenea,
contribuie organizații neguvernamentale și mediul academic în multe etape de
pregătire sau implementare a diverselor activități. Proiectul pilot este realizat
în parteneriat cu instituții județene incluzând Consiliul Județean, Direcția de
Asistență Socială și Protecție a Copilului, Direcția Județeană de Sănătate
Publică, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Inspectoratul
Școlar Județean, precum și 38 de autorități publice locale și 45 de structuri
școlare.
În urma evaluării externe a proiectului pilot, 57 asistenți sociali, 36
asistenți medicali comunitari, șapte mediatori sanitari, 36 consilieri școlari,
27 mediatori școlari au identificat 19.000 de copii ca fiind vulnerabili și au
livrat pro-activ servicii, 93% din copiii care nu fuseseră înregistrați în
sistemul de asigurare medicală sunt acum înscriși pe lista unui medic de
familie, iar 100% dintre copiii aflați în risc de separare de familie locuiesc
în continuare alături de familiile lor.
Totodată, școlile și grădinițele au acum o mai mare capacitate de a oferi
educație incluzivă de calitate unui număr de peste 22.000 elevi. 1.400 de cadre
didactice și-au dezvoltat competențele în materie de disciplinare pozitivă a
copilului, promovând astfel un mediu școlar prietenos, educația interculturală,
prevenirea violenței și incluziunea copiilor cu nevoi educaționale speciale.
11.000 de copii au beneficiat de activități organizate în școli prin granturi,
iar numărul celor aflați în risc de abandon școlar a scăzut cu 27%. De asemenea,
5.000 de părinți au beneficiat de cursuri de educație parentală și pentru
sănătate.
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu