Viceprim-ministrul, ministrul Mediului, Grațiela Leocadia GAVRILESCU, a susținut in data de 15 martie
2018, conferința de lansare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național (Rabla) și a
Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea
vehiculelor de transport rutier nepoluante din punct de vedere energetic (Rabla Plus).
Evenimentul, care a avut loc la sediul REMAT Berceni, a fost marcat printr-o expoziție de automobile
electrice și hibrid și printr-o vizită de prezentare a fluxului de depoluare și tratare a vehiculelor
scoase din uz.
Referitor la programul "Rabla Clasic", viceprim-ministrul, ministrul Mediului, Grațiela Leocadia
GAVRILESCU, a declarat: "Cel mai longeviv program guvernamental este lansat astăzi, iar ţinta
României începe să fie îndeplinită aşa cum ne-am asumat. Persoanele fizice pot începe din acest
moment să meargă la producătorii validaţi în vederea îndeplinirii formalităţilor de înscriere pentru
a-şi achiziţiona un autovehicul nou, cu emisii scăzute, în locul celui vechi, poluant. În acelaşi timp,
persoanele juridice pot depune, începând de astăzi, dosare de acceptare la Administraţia Fondului
pentru Mediu, în condiţiile Ghidului de finanţare, până pe 28 septembrie 2018.
Eforturile nu sunt
numai ale noastre, ci şi ale celor care creează locuri de muncă în România. Anul acesta, Guvernul
României, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, a alocat pentru "Rabla Clasic" suma de 133
milioane lei.
Deci, aproximativ 19.000 de autovehicule noi vor ajunge pe şoselele României", a
declarat ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, la conferinţa de lansare a programului
guvernamental.
Potrivit ministrului, una dintre principalele noutăţi ale sesiunii din acest an este faptul că, în
Programul "Rabla Clasic", în premieră, microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare.
Cuantumul primei de casare pentru Programul "Rabla Clasic" va rămâne, în 2018, la 6.500 de lei
pentru fiecare autovehicul uzat, mai vechi de opt ani, dat spre casare și se acordă pentru
achiziţionarea unei maşini noi, al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g de CO2/km.
De asemenea, la prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achiziţionării
unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de
maximum 98 g de CO2/km în regim de funcţionare mixt şi/sau un ecobonus de 1.700 lei la
achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid.
În cazul în care s
Pe de altă parte, Programul "Rabla Clasic" va avea o componentă destinată persoanelor juridice.
Acestea pot solicita, prin cererea de finanţare, cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro
(sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri) în momentul
depunerii dosarului de acceptare.
În ceea ce priveşte "Rabla Plus", ministrul Mediului a precizat că: "Programul Rabla Plus va
începe săptămâna viitoare. Avem un buget aprobat de Guvernul României de 120 de milioane de
lei. În acest caz, se acordă două tipuri de ecotichete: unul de 45.000 lei, deci 10.000 de euro, dar
nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur
electric. În acelaşi timp, oferim un ecobonus de 20.000 de lei (aproximativ 5.000 de euro), dar nu
mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric
hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50
g/km.
Pentru acest an, estimăm că se vor cumpăra prin Programul "Rabla Plus" un număr de 2.000
de maşini electrice".
Totodată,ministrul Mediului a anunţat că, pentru staţiile de reîncărcare a maşinilor electrice,
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a promovat o schemă de ajutor de stat pentru
conectarea oraşelor prin reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi, pentru care se aşteaptă avizul
Comisiei Europene.
"A fost notificată, deja, Comisia Europeană, iar acum depinde de aprobarea schemei de ajutor de
stat de către Comisie pentru a pune în operă, aşa cum ne-am propus, obiectivele îndrăzneţe
asumate prin Programul de guvernare, adică 20.000 de staţii de reîncărcare.
Dorinţa nemărginită
a românului de a-şi cumpăra o maşină electrică sau hibrid plug-in trebuie să fie încurajată", a
precizat ministrul Mediului.
Ministrul Mediului a adăugat că accesarea Programului "Rabla Plus" nu este condiţionată de casarea
şi radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul Programului "Rabla Clasic" se poate
cumula cu ecotichetele prevăzute de Programul "Rabla Plus", numai în cazul în care solicitantul va
achiziţiona fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.
În acest an, printre modificările aduse Ghidului de finanţare pentru Programul "Rabla" se numără:
introducerea termenului de 60 de zile, de la publicarea listei persoanelor juridice de drept privat
acceptate, pentru înscrierea la producătorii validaţi, apariţia spaţiului privat virtual pentru
emiterea certificatelor de atestare fiscală, precum şi obligaţia înmatriculării autovehiculelor noi
achiziţionate prin intermediul programului, pe numele beneficiarilor, în termen legal de la emiterea
facturii de achiziţie (prevedere valabilă doar pentru persoanele juridice care primesc ajutor de
minimis).
De asemenea, a fost eliminată data de 31 decembrie ca termen limită de valabilitate a Notei de
înscriere, astfel încât aceste documente vor fi valabile 120 de zile de la momentul emiterii. În plus,
emiterea facturii şi introducerea datelor aferente vor fi făcute în termenul de valabilitate a Notei
de înscriere.
Ghidul de finanţare pentru Programul "Rabla 2018" prevede un termen de şapte zile pentru
soluţionarea neconcordanţelor referitoare la informaţiile aferente cererilor de decontare depuse
de către producătorii validaţi.
Pe segmentul ”Rabla Plus” sunt prevăzute o serie de modificări faţă de ediţia din 2017. Astfel,
solicitantul persoană fizică poate achiziţiona, pe parcursul unui an calendaristic, un singur
autovehicul nou în cadrul Programului, beneficiind de un ecotichet, producătorii validaţi au
obligaţia de a introduce în aplicaţia informatică, în termen de 10 zile de la emiterea facturii,
informaţiile privind achiziţia autovehiculului nou, iar persoanele juridice pot înmatricula
autovehiculele noi cumpărate prin program în termen de 90 de zile de la data emiterii facturii de
achiziţie.
De asemenea, persoanele juridice de drept privat au interdicţie de înstrăinare a
autovehiculelor achiziţionate prin "Rabla Plus" pentru o perioadă de un an de la emiterea facturii.
În acelaşi timp, autorităţile şi instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi
subordonare, pot achiziţiona, prin Programul "Rabla Plus", autoturisme ecologice noi la o
contravaloare în lei de maximum 35.000 de euro (fără TVA) pentru fiecare maşină, sumă aproape
dublă faţă de cea stabilită anterior, de 18.000 de euro (inclusiv TVA).
Ediţia din 2017 a Programului "Rabla" (Clasic şi Plus) a beneficiat de o alocare în valoare de 205
milioane de lei, inclusiv cu suplimentarea de 25 de milioane lei din timpul anului. Anul trecut, prin
Programul "Rabla", au fost scoase din uz 28.366 de autoturisme cu grad înalt de emisii poluante,
valoarea totală finanţată fiind de 193,152 milioane de lei şi rest de finanţat în valoare de circa
20,72 milioane de lei. De asemenea, prin programul ”Rabla Plus” au fost achiziţionate 467 de
autovehicule noi, dintre care 370 pur electrice şi 97 plug-in. Valoarea totală finanţată s-a ridicat la
9.890 milioane de lei, iar rest de finanţat în sumă de 8,760 milioane lei.
17 martie 2018
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu