În perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2021 se derulează parteneriatul strategic KA229 intitulat "European patterns- migration of birds and people". Abordarea din acest proiect a tematicii migraţiei este una inedită, studiul fiind făcut sub forma unei paralele între abordarea ecologică (migratia pasarilor) și cea socială (migratia oamenilor). Suntem parteneri in acest proiect cu școli din Germania (Bremen), Croatia (Metkovic), Polonia (Ustka), Anglia (Peterlee) si Turcia (Izmir).
În săptămâna 7-11
iunie 2021 am realizat o mobilitate virtuală în cadrul acestui proiect, gazdă
fiind partenerul englez - Academy at Shotton Hall – Peterlee,
localitate situată în partea de nord a Angliei. Pandemia de Coronavirus şi
evoluţia acesteia pe teritoriul englez nu a permis realizarea acestei întâlniri
cu participare fizică a partenerilor de proiect şi nici deplasarea acestora o
săptămână mai târziu, la întâlnirea organizată de partenerul croat.
Ultima mobilitate a proiectului a avut loc
în săptămâna 14-18 iunie 2021, fiind găzduită de unitatea de învăţământ liceal Srednja
Skola din oraşul croat Metkovic. În cadrul celor cinci zile de
activităţi, echipa formată din trei elevi şi trei profesori ai Palatului
Copiilor Bacău a luat parte la mai multe activități tematice, alături de elevi
şi profesori polonezi dar şi din şcoala gazdă. Aceasta a fost o mobilitate de
tip "blended", care le-a oferit partenerilor din Anglia şi Germania
posibilitatea să participe la activităţi de la distanţă prin intermediul
videoconferinţelor. A fost o experiență unică pentru toți cei implicați, care
ne-a deschis orizonturile şi din care am avut foarte multe de învățat. De
exemplu, am vizitat Muzeul Natural de Istorie Metković Predolac Hill, unde am
făcut cunoștință cu numeroase specii de păsări migratoare şi de animale pe cale
de dispariție sau locale. Totodată, am învățat despre flora zonei, precum şi
despre componenţa pe etnii a populației oraşului/zonei. Împreună cu elevii
şcolii gazdă am vizitat oraşul şi am avut ocazia de a vizita o mulţime de
locuri frumoase, ascunse privirilor unui turist obişnuit. Problematica
migraţiei ne-a purtat paşii în unul
dintre cele mai frumoase şi bogate locuri din punct de vedere istoric şi
cultural al Croației - Dubrovnik. Am escaladat zidurile de apărare ale acestui
oraş - stat emblematic, am vizitat mai multe biserici şi lăcaşe de cult
adăpostite de acesta. Am descoperit astfel atât istoria locului, cât şi a
oamenilor ce locuiesc acolo. Ghidați de curiozitate am mers la Ušće Neretve,
unde am observat păsări migratoare în mediul lor natural (acţiune de tip birdwatching)
acumulând cunoştinţe atât despre calendarul migrației acelor păsări cât şi
despre monitorizarea procesului de migraţie, prin inelarea păsărilor. Am avut
drept mentor în acest proces de învăţare pe unul dintre cei mai pricepuți
oameni la nivel european al acestui interesant domeniu. Am avut parte şi de o
plimbare superbă cu barca pe râul Neretva. Cu această ocazie am observat şi alte
specii locale de pāsări. La finalul zilei am vizitat Muzeul de Arheologie
Narona, un muzeu ”in situ” parţial explorat, ce cuprinde vestigii romane ale
secolelor I - II era noastră. A fost o experiență de neuitat, în urma căreia am
căpatat cunoştinţe despre rădăcinile romane ale acelor locuri, ne-am făcut prieteni
noi, dar ne-am îmbogăţit şi cu multe imagini vizuale care ne vor însoți mult
timp de acum încolo. O lecţie despre păstrarea dovezilor despre migraţia
oamenilor în diferite epoci ne-a fost oferită de specialişti ai arhivelor din
Metkovic. Gazdele au dorit să ne împărtăşească şi o experienţă cultural-istorică,
aşa că am avut parte de o lecție de folclor oferită de un fost elev al şcolii gazde
pasionat de tradiţii şi artă ţărănească. Ne-au fost prezentate atât costumele
tradiționale, modul în care se realizează acestea în zilele noastre cât şi
dansuri specifice zonei. A fost o activitate unică, unde fiecare echipă a
dăruit puțin din cultura ei.
Ni s-a spus că cine
păşeşte pentru scurt timp în Croaţia nu poate pleca fără a admira albastrul
ideal al unei plaje de la Marea Adriatică. Din acest motiv, câteva ore de
program au fost dedicate priveliştilor ireale din staţiunea Gradac, cea mai
apropiată staţiune estivală a oraşului Metkovic. Cunoştinţele căpătate în
Muzeul de Arheologie Narona despre originile latine ale acelor locuri au fost
dublate de facilităţile oferite de spaţiul de cazare în care am locuit – Hostelul
Livia. Numele hostelului era dat în cinstea celei de a doua sotii a împăratului
Octavian Augustus, figura predominantă a descoperirilor arheologice de la
Narona. Camerele aveau denumiri latine, tablourile (poziţionate pe tavan) vizau
personalităţi romane care au poposit pe acele meleaguri iar la dispoziţia
oaspeţilor era o întreagă bibliotecă de cărţi istorice despre acele vremuri,
accesibile tuturor, fiind traduceri în limba engleză ale unor opere cunoscute.
Toate acestea, împreună cu confortul deosebit al acestui spaţiu de cazare, au
completat experiența fabuloasă de care am avut parte în această mobilitate de
proiect.
Ziua despărţirii a
fost emoţionantă pentru toate echipele participante. S-au făcut promisiuni de revedere, precum şi
de păstrare a legăturii create. A fost o experiență de neuitat care va rămâne
mereu în sufletele noastre şi care a reuşit să ne apropie în ciuda diferențelor
culturale.
Subiectul migraţiei
a fost dezbătut în toate întâlnirile de proiect care s-au desfăşurat în cei trei
ani de derulare a proiectului, cu prezenţă fizică sau de la distanţă. De
asemenea, fiecare scoala parteneră a
organizat activităţi locale, în care a invitat specialişti ai domeniului pentru
ca participanţii să conştientizeze amploarea fenomenului, vulnerabilitatea
celor care migrează, modul în care aceştia pot fi ajutaţi/sprijiniţi, momentul
şi modalitatea în care poate fi oferit acest ajutor.
Toţi participanţii la acest proiect au progresat în înţelegerea acestui
fenomen dar s-au dezvoltat şi pe plan personal. Profesorii şi elevii angrenaţi
în proiect au devenit mai comunicativi, au dezvoltat competenţe de cunoaştere
interculturală, au realizat că unitatea europeană presupune dezvoltarea
unicităţii fiecărei naţii şi că puterea unităţii constă în respectarea
diversităţii. Paleta metodologică de predare din toate şcolile partenere s-a
îmbunătăţit prin numeroasele schimburi de bune practici care au avut loc în
această perioadă. Platforma europeană eTwinning a fost locul principal în care
ideile au fost puse în comun iar produsele finale rezultate au fost postate în
twinspace, spre inspiraţia altor elevi şi cadre didactice cu preocupări comune.
Aceasta este
frumusețea programului Erasmus+: oferă ocazii de învățare în context european,
cu oameni cu care legi prietenii şi care vor să te îmbogățești pe perioada
derulării proiectului nu doar cu cunoștințe ci și cu trăiri, culori, obiceiuri
locale sau mâncăruri tradiționale.
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu