12 iunie 2017

Noi reglementări privind postul Sfintilor Apostoli, în vigoare din anul 2017

0 Comentarii
In data de 12 iunie a început postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel, prăznuiți de Biserica Ortodoxă în fiecare an pe data de 29 iunie. Prin ținerea acestui post se cinstesc și darurile Sfântului Duh, care s-au pogorât peste Sfinții Apostoli la Cincizecime, de aceea în vechime acest post se mai numea Postul Cincizecimii.
Spre deosebire de celelalte posturi care au o durată fixă, Postul închinat Sfinților Apostoli Petru și Pavel are o durată variabilă de la an la an, în funcție de data Sfintelor Paști. Postul Sfinților Apostoli debutează în lunea ce urmează Dumnicii Tuturor Sfinților. Însă, conform hotărârii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române nr. 5721/10 iunie2015, începând cu anul 2017, postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel, în situația anilor în care, în baza calculelor Pascaliei, ar avea o perioadă de 3 zile sau mai puțin, trebuie să fie stabilit la o perioadă de minimum 7 zile. În consecință, acest pot poate avea între 28 și 7 zile.
Postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel este un post ușor. În fiecare sâmbătă și duminică este dezlegare la pește, vin și ulei. Învățătura pentru posturi din Ceaslovul mare arată că luni, miercuri și vineri se mănâncă legume fără ulei, marți și joi aceleași cu untdelemn și vin. Însă, „Postul nu poate fi privit unilateral, doar ca renunţare temporară la satisfacerea unei nevoi alimentare, ci este înainte de toate un exerciţiu ascetic de înnoire a vieţii şi redare a sănătăţii spirituale printr-un echilibru lăuntric în care spiritul luminat de Dumnezeu orientează soteriologic fiinţa umană în integralitatea ei. 
Despre un post desăvârşit se poate vorbi doar atunci când abţinerea alimentară este conjugată cu ascensiunea duhovnicească a voinţei şi raţiunii într-o încercare de înfrânare şi curăţire. Postul nu poate fi înţeles doar ca efort spiritual de învingere a răului din noi, ci şi ca dorinţa sublimă de înălţare a fiinţei până la asemănarea cu Dumnezeu, până la gradul în care hrana fizică nu mai reprezintă o necesitate, ea schimbându-şi radical substanţa şi devenind hrana spirituală a prezenţei iubitoare a lui Dumnezeu. Este motivul pentru care spunem că Euharistia reprezintă corolarul postului, motivaţia fundamentală a nevoinţelor ascetice.”, aflăm de la IPS Părinte Ioachim.

0 Comentarii:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Trimiteți un comentariu