Să vedem împreună care este totuşi adevărul. Moş Crăciun este un personaj hibrid, ce derivă dintr-un personaj religios (Sf. Nicolae), ale cărui apariţii fizice şi legende au fost create şi modelate de mai multe mâini de-a lungul timpului, până când s-a ajuns la personajul atât de familiar nouă: un moş vesel, rotund, purtând haine albe şi roşii, ce vine tocmai de la Polul Nord într-o sanie trasă de reni, pentru a aduce jucării copiilor din toată lumea în seara de ajun. Printre autorii care şi-au adus contribuţia la crearea personajului tras de reni aducem aminte de scriitorii Washington Irving şi Clement Moore, istoricul John Pitard şi desenatorul Thomas Nast.
Totuşi, ca oameni, noi preferăm să avem parte de răspunsuri clare: dorim să aflăm detalii despre originea şi timpul apariţiei acestui personaj, Moş Crăciun. Aşa cum spuneam şi la începutul acestui articol, există unii conspiraţionişti care cred că actualul Moş Crăciun este doar o creaţie a companiei Coca-Cola, care a dorit să-şi promoveze o versiune de moş în culorile corporaţiei, alb şi roşu.
E adevărat faptul că la începutul anilor ‘30, atunci când compania Coca-Cola căuta o modalitate prin care să-şi mărească vânzările în timpul iernii (atunci când vânzările erau foarte proaste), a avut inspiraţia să angajeze un desenator talentat de reclame, pe nume Haddon Sundblom. Acesta a creat o serie de reclame memorabile cu Moş Crăciun, prin care asocia Coca-Cola cu Moşul, ca de exemplu:
Se pare că punctul de inspiraţie a lui Sundblom în crearea imaginii lui Moş Crăciun a fost poemul din 1822 a lui Clement Moore “O vizită de la Sf. Nicolae”. Descrierea lui Moore a Sf. Nicolae (viitorul Moş Crăciun) era una caldă, prietenoasă şi zâmbitoare.
Moşul Crăciun, cu alb şi roşu, exista cu mult înaintea apariţiei reclamei cu băutura Coca-Cola
Totuşi, versiunea modernă a lui Moş Crăciun nu a fost creată de Coca-Cola; ilustraţiile lui Sundblom s-au bazat pe ceea ce deja era considerată a fi imaginea standard a lui Moş Crăciun, aşa cum putem citi în New York Times în anul 1927, cu 4 ani înainte de apariţia primei reclame a lui Coca-Cola cu Moş Crăciun:
Un Moş Crăciun obişnuit a apărut copiilor din New York. Înălţimea, greutatea şi statura sunt aproape exact standardizate, la fel ca şi hainele sale roşii, gluga şi barba albă. Pachetul plin de jucării, obrajii rumeni, pleoapele sale stufoase, aspectul său burduhos şi vesel, toate fac parte din recuzita sa.De asemenea, există ilustraţii cu moşi crăciuni cu barbă mare, cu haine roşii, cu cingătoare mari şi negre, cu mult înaintea apariţiei primei reclame a Moşului cu Coca-Cola, aşa cum se poate vedea în imaginile de mai
Coca-Cola încearcă să manipuleze conştiinţa publică cu imaginea lui Moş Crăciun
Asta nu înseamnă că gigantul Coca-Cola nu a încercat să cimenteze imaginea modernă a lui Moş Crăciun în conştiinţa publicului. Reclamele Coca-Cola asociate cu Moş Crăciun a devenit o tradiţie de 80 de ani în istoria companiei americane, ajutând-o să-şi crească vânzările de Coca-Cola în timpul iernii în mod exponenţial. În anii ‘30 ai secolului trecut, înaintea erei televiziunii, a filmului color şi a revistelor color, apariţia reclamelor cu un Moş Crăciun în roşu şi alb îndemnând publicul să consume Coca-Cola, a făcut ca pentru mulţi americani imaginea Moşului Crăciun cel modern să fie asociată cu celebra băutură răcoritoare.
Sursa:www.lovendal.net
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu