Un cadru didactic şi patru eleve de la Palatul
Copiilor Bacău au luat parte la cea de-a cincea întâlnire de lucru din cadrul
proiectului multilateral Comenius ”Biodiversity
Conservation The Only Path To Our Survival”, ce a avut loc în perioada 3-7
noiembrie la liceul de limbi străine ”Gimnazia za chuzhdi ezici "Vasil
Levski", din oraşul Burgas (Bulgaria). Palatul Copiilor din Bacău este
partener în cadrul acestui proiect cu instituţii de învăţământ din Grecia,
Ungaria, Slovacia, Turcia, Bulgaria şi Polonia.
Obiectivul
acestei întâlniri a fost cunoaşterea nemijlocită a formelor de viaţă sălbatică din
zonele naturale ale ţării gazdă, a modului în care se conservă biodiversitatea
în aceste locuri şi schimbul de bune practici în domeniul protejării mediului.
De asemenea, cunoaşterea reciprocă şi schimburile interculturale prilejuite de
întâlnirea elevilor şi cadrelor didactice din atâtea ţări reprezintă un plus
din punctul de vedere al integrării acestor viitori cetăţeni în marea familie
europeană.
Echipa
băcăuană care s-a deplasat la Burgas a fost formată din cinci persoane: prof.
Dumea Nela - coordonatorul de proiect şi patru eleve: Coman Andreea, Comoraşu
Olivia, Tiron Ioana-Larisa, Bîrzu Aida. S-au făcut multe drumeţii în natură,
pentru observaţii asupra florei şi faunei specifice acestor locuri. La
observatorul construit şi gestionat de Societatea Ornitologică Bulgară s-a
realizat o reuşită sesiune de bird watching. Fiecare participant la activitate
a avut propriul său binoclu sau telescop cu ajutorul căruia a putut urmări
egrete, cormorani, lebede, chire de baltă sau coloratul kingfish (Ispidina picta) în teritoriul rezervaţiei
naturale Poda. Deoarece Burgas este un oraş al mării, fiind situat pe malul
Mării Negre, multe din activităţile outdoor au fost realizate pe ţărmul mării.
S-au făcut observaţii asupra tipului de scoici întâlnite pe cel mai sudic ţărm
al Mării Negre, s-au însuşit cunoştinţe teoretice asupra speciilor de delfin ce
se găsesc în aceste ape. Drumeţia din pădurea Strandja a
prilejuit efectuarea de observaţii asupra speciilor de plante protejate dar şi
asupra speciilor relicte existente aici. Atingerea gurii de vărsare a râului
Ropotam în mare a fost punctul terminus al acestei drumeţii printr-o pădure
”stranie” (traducerea numelui – Strandja Mountain). Straniu era faptul că munţii
erau de fapt dune de nisip (acoperite pe alocuri de vegetaţie), copacii erau
din specii ancestrale, neevoluate (relicte) iar spinoasele tufe de Ruscus Aculeatus nu lăsau drumeţii să
admire în voie peisajele, necesitând o atenţie deosebită. De asemenea, deosebit
a fost şi faptul că drumul şerpuia prin pădure ca deodată să fii surprins că ai
ajuns pe ţărm, pentru ca imediat să te afunzi din nou în pădurea ”stranie”.
Un meşteşug al acestor locuri este
obţinerea sării prin evaporarea repetată, în trepte, a apei sărate. ”Am aflat
cum se obţine mult lăudata sare de mare vizitând muzeul sării de la Pomorie.
Tot aici am făcut o nouă sesiune de bird watching, mulţimea de păsăret prezentă
aici demonstrând bogăţia piscicolă a zonei, în ciuda faptului că ne aflam pe un
lac deosebit de sărat”, a spus Andreea Coman, participantă la întâlnirea de la
Burgas. Oraşele staţiuni Sozopol, Nessebar precum şi Muzeul Etnografic din
Burgas au fost vizitate pe parcursul întâlnirii de lucru şi au reprezentat
prilejuri de cunoaştere a trecutului acestor locuri, a obiceiurilor care se
păstrează pe aceste meleaguri. Multitudinea speciilor de floră şi faună a putut fi observată şi
indoor, în interiorul Muzeului de Ştiinţe ale Naturii care a fost vizitat în
grup.
Un punct deosebit al întâlnirii a fost
participarea la activităţi didactice în şcoala gazdă. Elevii oaspeţi au
participat la lecţii de literatură (la care elevii gazde pregătiseră studii
despre scriitori contemporani de succes din ţările partenere – Mircea
Cărtărăscu în cazul ţării noastre), au realizat creaţii hand-made cu materiale
reciclabile şi din natură. Dezbaterea pe tema ”Grădina zoologică este o
închisoare pentru animalele sălbatice sau nu?” a stârnit vii discuţii şi
controverse şi a permis tragerea de concluzii pertinente. ”Elevii implicaţi în
dezbatere şi-au îmbunătăţit abilităţile de comunicare în limba proiectului, stimulaţi fiind de
exprimarea ideilor lor”, a mai spus Bârzu Aida, care a participat cu succes la
această activitate, alături de celelalte eleve de la Palatul Copiilor.
Schimbul de bune practici a atins un nivel
superior atunci când fiecare partener a făcut schimb de piese de ierbar cu
ceilalţi parteneri de proiect. Astfel că, după această întâlnire, fiecare şcoală
va păstra la loc de cinste specii de floră culese din ţările partenere,
realizate de elevii din proiect.
Reuşita întâlnirii a fost una evidentă, elevii
despărţindu-se cu greu de prietenii pe care şi i-au făcut aici. S-au făcut
promisiuni de păstrare a legăturilor începute şi de vizite suplimentare după
terminarea proiectului.
Proiectul a fost aprobat în sesiunea iulie
2013 de către ANPCDEFP in cadrul programului Comisiei Europene LLP (Învăţare pe
tot parcursul vieţii) – subprogramul Comenius şi se derulează în perioada
septembrie 2013 – iulie 2015.





0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu