30 iunie 2021

Intalnire proiect Erasmus+ Croatia. Final de proiect

0 Comentarii

 


În perioada 1 septembrie 2018 - 31 august 2021 se derulează parteneriatul strategic KA229 intitulat "European patterns- migration of birds and people". Abordarea din acest proiect a tematicii migraţiei este una inedită, studiul fiind făcut sub forma unei paralele între abordarea ecologică (migratia pasarilor) și cea socială (migratia oamenilor). Suntem parteneri in acest proiect cu școli din Germania (Bremen), Croatia (Metkovic), Polonia (Ustka), Anglia (Peterlee) si Turcia (Izmir).

În săptămâna 7-11 iunie 2021 am realizat o mobilitate virtuală în cadrul acestui proiect, gazdă fiind partenerul englez - Academy at Shotton Hall – Peterlee, localitate situată în partea de nord a Angliei. Pandemia de Coronavirus şi evoluţia acesteia pe teritoriul englez nu a permis realizarea acestei întâlniri cu participare fizică a partenerilor de proiect şi nici deplasarea acestora o săptămână mai târziu, la întâlnirea organizată de partenerul croat.

    Ultima mobilitate a proiectului a avut loc în săptămâna 14-18 iunie 2021, fiind găzduită de unitatea de învăţământ liceal Srednja Skola din oraşul croat Metkovic. În cadrul celor cinci zile de activităţi, echipa formată din trei elevi şi trei profesori ai Palatului Copiilor Bacău a luat parte la mai multe activități tematice, alături de elevi şi profesori polonezi dar şi din şcoala gazdă. Aceasta a fost o mobilitate de tip "blended", care le-a oferit partenerilor din Anglia şi Germania posibilitatea să participe la activităţi de la distanţă prin intermediul videoconferinţelor. A fost o experiență unică pentru toți cei implicați, care ne-a deschis orizonturile şi din care am avut foarte multe de învățat. De exemplu, am vizitat Muzeul Natural de Istorie Metković Predolac Hill, unde am făcut cunoștință cu numeroase specii de păsări migratoare şi de animale pe cale de dispariție sau locale. Totodată, am învățat despre flora zonei, precum şi despre componenţa pe etnii a populației oraşului/zonei. Împreună cu elevii şcolii gazdă am vizitat oraşul şi am avut ocazia de a vizita o mulţime de locuri frumoase, ascunse privirilor unui turist obişnuit. Problematica migraţiei  ne-a purtat paşii în unul dintre cele mai frumoase şi bogate locuri din punct de vedere istoric şi cultural al Croației - Dubrovnik. Am escaladat zidurile de apărare ale acestui oraş - stat emblematic, am vizitat mai multe biserici şi lăcaşe de cult adăpostite de acesta. Am descoperit astfel atât istoria locului, cât şi a oamenilor ce locuiesc acolo. Ghidați de curiozitate am mers la Ušće Neretve, unde am observat păsări migratoare în mediul lor natural (acţiune de tip birdwatching) acumulând cunoştinţe atât despre calendarul migrației acelor păsări cât şi despre monitorizarea procesului de migraţie, prin inelarea păsărilor. Am avut drept mentor în acest proces de învăţare pe unul dintre cei mai pricepuți oameni la nivel european al acestui interesant domeniu. Am avut parte şi de o plimbare superbă cu barca pe râul Neretva. Cu această ocazie am observat şi alte specii locale de pāsări. La finalul zilei am vizitat Muzeul de Arheologie Narona, un muzeu ”in situ” parţial explorat, ce cuprinde vestigii romane ale secolelor I - II era noastră. A fost o experiență de neuitat, în urma căreia am căpatat cunoştinţe despre rădăcinile romane ale acelor locuri, ne-am făcut prieteni noi, dar ne-am îmbogăţit şi cu multe imagini vizuale care ne vor însoți mult timp de acum încolo. O lecţie despre păstrarea dovezilor despre migraţia oamenilor în diferite epoci ne-a fost oferită de specialişti ai arhivelor din Metkovic. Gazdele au dorit să ne împărtăşească şi o experienţă cultural-istorică, aşa că am avut parte de o lecție de folclor oferită de un fost elev al şcolii gazde pasionat de tradiţii şi artă ţărănească. Ne-au fost prezentate atât costumele tradiționale, modul în care se realizează acestea în zilele noastre cât şi dansuri specifice zonei. A fost o activitate unică, unde fiecare echipă a dăruit puțin din cultura ei.

Ni s-a spus că cine păşeşte pentru scurt timp în Croaţia nu poate pleca fără a admira albastrul ideal al unei plaje de la Marea Adriatică. Din acest motiv, câteva ore de program au fost dedicate priveliştilor ireale din staţiunea Gradac, cea mai apropiată staţiune estivală a oraşului Metkovic. Cunoştinţele căpătate în Muzeul de Arheologie Narona despre originile latine ale acelor locuri au fost dublate de facilităţile oferite de spaţiul de cazare în care am locuit – Hostelul Livia. Numele hostelului era dat în cinstea celei de a doua sotii a împăratului Octavian Augustus, figura predominantă a descoperirilor arheologice de la Narona. Camerele aveau denumiri latine, tablourile (poziţionate pe tavan) vizau personalităţi romane care au poposit pe acele meleaguri iar la dispoziţia oaspeţilor era o întreagă bibliotecă de cărţi istorice despre acele vremuri, accesibile tuturor, fiind traduceri în limba engleză ale unor opere cunoscute. Toate acestea, împreună cu confortul deosebit al acestui spaţiu de cazare, au completat experiența fabuloasă de care am avut parte în această mobilitate de proiect.

Ziua despărţirii a fost emoţionantă pentru toate echipele participante.  S-au făcut promisiuni de revedere, precum şi de păstrare a legăturii create. A fost o experiență de neuitat care va rămâne mereu în sufletele noastre şi care a reuşit să ne apropie în ciuda diferențelor culturale.

Subiectul migraţiei a fost dezbătut în toate întâlnirile de proiect care s-au desfăşurat în cei trei ani de derulare a proiectului, cu prezenţă fizică sau de la distanţă. De asemenea, fiecare scoala parteneră a organizat activităţi locale, în care a invitat specialişti ai domeniului pentru ca participanţii să conştientizeze amploarea fenomenului, vulnerabilitatea celor care migrează, modul în care aceştia pot fi ajutaţi/sprijiniţi, momentul şi modalitatea în care poate fi oferit acest ajutor.

Toţi participanţii la acest proiect au progresat în înţelegerea acestui fenomen dar s-au dezvoltat şi pe plan personal. Profesorii şi elevii angrenaţi în proiect au devenit mai comunicativi, au dezvoltat competenţe de cunoaştere interculturală, au realizat că unitatea europeană presupune dezvoltarea unicităţii fiecărei naţii şi că puterea unităţii constă în respectarea diversităţii. Paleta metodologică de predare din toate şcolile partenere s-a îmbunătăţit prin numeroasele schimburi de bune practici care au avut loc în această perioadă. Platforma europeană eTwinning a fost locul principal în care ideile au fost puse în comun iar produsele finale rezultate au fost postate în twinspace, spre inspiraţia altor elevi şi cadre didactice cu preocupări comune.

Aceasta este frumusețea programului Erasmus+: oferă ocazii de învățare în context european, cu oameni cu care legi prietenii şi care vor să te îmbogățești pe perioada derulării proiectului nu doar cu cunoștințe ci și cu trăiri, culori, obiceiuri locale sau mâncăruri tradiționale.

0 Comentarii:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Trimiteți un comentariu