În perioada 18-20 aprilie 2024, în capitala Greciei s-a desfășurat un eveniment de excepție dedicat ambasadorilor eTwinning, având ca temă promovarea în școli a educației socio-emoționale și a stării de bine, o inițiativă menită a susține sănătatea mentală și emoțională a elevilor și a cadrelor didactice.
La curs au participat ambasadori eTwinning
din 42 de țări, alături de reprezentanți ai
Agențiilor Naționale, reprezentanți ai Ministerului Educației din Grecia, ai
Comisiei Europene, specialiști în sănătate mintală și psihologi, gazdă fiind
Serviciul Central de Sprijin al eTwinning (Central Support Service).
Prelegerile au fost îmbinate cu activități practice, de tip workshop, care au
permis lucru efectiv în echipe internaționale, schimb de bune practici și
cunoaștere interpersonală.
Obiectivele culturale ale Atenei, atât de faimoase,
au putut fi vizitate doar în scurtul răstimp dintre activitățile de grup sau
după terminarea activităților.
Unul dintre participanții la întâlnire a
fost prof. dr. Dumea Nela, coordonatorul Cercului Protecția Mediului-Ecologie
de la Palatul Copiilor Bacău, cu statut de ambasador eTwinning din anul 2016.
”Starea de bine a elevilor dar și cea a
cadrelor didactice a fost subiectul central al tuturor activităților de
învățare care au avut loc. De la modul în care se poate identifica o problemă
ușoară de sănătate mintală a unui elev, la burn-out-ul cadrelor didactice care
își propun obiective educaționale foarte înalte și ajung în acest fel să-și
neglijeze propria stare de sănătate, toate aceste subiecte au fost aduse în
atenție și dezbătute în cadrul atelierelor practice” a precizat doamna Dumea
Nela.
Înscrierea la ateliere s-a făcut înainte
de începerea activităților, participanții optând în funcție de interesul pe
care l-au avut față de subiectele puse în dezbatere și de experiența persoanei
care urma să conducă atelierul pe tema aleasă.
”Primul workshop la care am ales să
particip a fost condus de o colegă ambasadoare care predă științe într-o școală
gimnazială albaneză – Aida Lumshi. Doamna ambasador ne-a exemplificat metode de
aducere a stării de bine în școala și de motivare a elevilor pentru implicare
activă în procesul educativ. De la amenajarea efectivă mai puțin convențională
și mai veselă a spațiului educațional la realizarea de activități în afara sălii
de clasă, în care implică părinți sau alte organizații care sprijină educația
ori printr-o multitudine de activități interactive, prin implementarea de
proiecte interdisciplinare, cu teme alese cu ajutorul elevilor sau implicarea
delicată a psihologului școlar atunci când profesorul de la clasă observă cazuri
în care elevii nu pot tolera frustrările
inerente procesului educațional, toate aceste subiecte au fost atinse și
disecate în grupurile de lucru. În următoarele ateliere, conduse de
reprezenanții CSS eTwinning Alexandra Alampanidou și Marta Melina Giuliani am
putut să descopăr activități noi de inițiere a comunicării interpersonale, instrumente noi de auto-cunoaștere pe care le
voi utiliza la clasă, dar am găsit și noi metode de a antrena elevii și colegii
profesori în proiectele de cooperare europeana”, a mai precizat participantul
băcăuan.
Din România, au mai luat parte la
activități alți 4 ambasadori eTwinning, cadre didactice care activează în școli
din Caracal, Craiova, Slobozia și Cugir. Evenimentul din Atena a reprezentat o
oportunitate deosebită de a întâlni alți oameni care realizează proiecte
eTwinning și le promovează necontenit, pentru a spori numărul elevilor care au
parte de experiențe de învățare inedite, în echipe internaționale. Aceștia pot
să-și dezvolte competențe academice,
artistice, sportive, de cetățenie democratică sau din orice alt domeniu
educațional alături de abilitățile interculturale și de comunicare într-o limbă
străină, cel mai adesea proiectele eTwinning având ca limbă de comunicare limba
engleză. De asemeneea, cursul pentru ambasadori eTwinning a reprezentat un bun prilej
de a lega noi prietenii, de a reîntâlni vechi colegi din proiectele derulate și
de a pune la cale noi proiecte de impact, care să rezolve probleme educaționale
dar și să sporească starea de bine din școlile noastre. Deloc întâmplător,
majoritatea speaker-ilor sau conducătorilor de workshop-uri au exemplificat antrenarea
elevilor și a părinților acestora în
proiecte internaționale ca fiind o sursă importantă de stare de bine în școală.
Acest curs nu doar că a adus cunoștințe și
idei noi în domeniul educației socio-emoționale și al stării de bine în școli,
dar a întărit și legăturile între ambasadorii eTwinning din diferite țări,
contribuind astfel la consolidarea și extinderea rețelei eTwinning la nivel
internațional.
„Procesul educațional este mai eficient
atunci când în școală se practică tehnici de aducere a stării de bine în rândul
elevilor dar și a cadrelor didactice. O abordare integrată la toate clasele și
la toate nivelurile fiecărei școli a bunăstării școlare nu numai că va
contribui la îmbunătățirea performanțelor academice sau practice a elevilor, ci
și la diminuarea fenomenului de bullying cu care se confruntă acum și școala
românească, va conduce la dezvoltarea unei instituții educaționale cu adevărat
incluzive”, a mai precizat profesoara din Bacău.
Lansat în 2005 drept componentă
fundamentală a programului eLearning al Comisiei Europene, în anul 2014
eTwinning a devenit parte integrantă a Erasmus+. Această acțiune se adresează
tuturor şcolilor din învăţământul preuniversitar, fiind un program pentru
profesori, elevi și pentru întreaga comunitate.
0 Comentarii:
Trimiteți un comentariu